אי שם בתחילת שנת 2000 פרצה אלינו המדיה הדיגיטלית במלוא עוצמתה.

בימים הללו הייתי שותף להקמה של פורטל MSN בישראל, ידיעות אחרונות בדיוק השיקו את ynet, תפוז וואלה כבר שלטו בשוק הישראלי, גוגל השיקו את פלטפורמת Ad Words, בניית אתרי אינטרנט מתקדמים עלו כמה עשרות אלפי דולרים טובים בעוד באנרים באתרים המובילים ביותר בישראל עלו כמה אלפי שקלים לחודש.

התקדמנו והיום באנרים באתרים מובילים עולים עשרות אלפי דולרים לחודש בעוד בניית אתר אינטרנט עולה כמה אלפי שקלים.

עסקים חיפשו בשנים הללו את הדרך הנכונה להתקדם ולהיות חלק מעולם השיווק הדיגיטלי אך עלויות ההקמה של פעילות דיגיטלית לא אפשרו לעשרות אלפי עסקים שהשקיעו במדריכי דפי זהב, בפרסום במקומונים ובאמצעי מדיה מסורתיים נוספים לקחת חלק "במסיבת השיווק הדיגיטלי".

ככל שהשנים התקדמו, יותר עסקים החלו לפרסם עצמם בשירותים דוגמת זאפ ובזק (שהאפקטיביות שלהם קטנה ואינה מהווה פלטפורמת פרסום משמעותית). מספר עסקים החלו לפרסם בפלטפורמת ה- Ad Words של גוגל והחלו להנות מפירות השיווק הדיגיטלי.

ואז הגיעה פייסבוק!

פייסבוק החלה לחדור לישראל בשלהי 2006 ובשנת 2007 אפשרה לעסקים לפתוח עמודים עסקיים.

במשך השנים החברה ערכה מספר שינויים במבנה ובמערכת העמודים העסקיים ובמקביל בחנה מספר מודלים עסקיים.

עסקים רבים בחרו להצטרף לפייסבוק, לנהל עמודים עסקיים ולקדם את עסקיהם במגוון אפשרויות שפייסבוק הציגה.

עסקים רבים בחרו לבצע את פעילותם על גבי עמוד פרטי אך פייסבוק מעת לעת מבצעת בדיקות של עמודים אלה ואף חוסמת עמודים שמבצעים פעילות עסקית על גבי עמודים פרטיים.

היתרונות בפתיחת עמודים עסקיים הם:

– אינטראקציה עם הלקוח – בניגוד לגוגל ולמרבית הפלטפורמות שבהם הלקוח הוא היוזם (לדוגמא בחיפוש מידע), בעמוד עסקי קיימת אינטראקציה דו צדדית שבה העמוד העסקי מפרסם תוכן והמשתמש יכול להגיב, לעשות לייק, לשתף וכו'.

– כל משתמש שבחר לעשות לייק, ניתן לתקשר איתו באמצעות פרסום תכנים, אירועים ופעילויות נוספות שניתן לשתף חברים בעמוד אדוותיהם.

– אין מגבלה לכמות החברים (בניגוד ל- 5,000 חברים, המגבלה הקיימת כיום על עמודים פרטיים).

– פרסום מדויק (Targeting) – ניתן לבצע פרסום ממוקד ללקוחות מכל הסוגים ובמגוון קטגוריות (מין, גיל, אזור מגורים, תחומי ענין ועוד).

– חשיפה רחבה – ניתן להגיע לחשיפה רחבה באופן ארוגני באמצעות פרסום סטטוס לחברים. במקרים רבים, חברים של חברים נחשפים גם כן לסטטוס.

* פעילות זו, הולכת ונהיית מאתגרת בעקבות שינויים שפייסבוק ביצעו בהגדרות הצגת התוכן של עמודים עסקיים.

אם כך, היתרונות ברורים אך מהם החסרונות?

החסרונות הם שפייסבוק מאז ההנפקה (מאי, 2012) החליטה לבסס את המודל העסקי על עמודים עסקיים והורידה את כמות החשיפה של עמודים עסקיים בצורה משמעותית.

המטרה היא לגרום ללקוחות לשלם כסף עבור קידום של סטטוסים.

החל מינואר, 2015 פייסבוק הקשתה עוד יותר את חייהם של העמודים העסקיים ומשתמשים שלא ישלמו כסף לפייסבוק עבור קידום העמוד, לא ייהנו מחשיפה כפי שנהנו בעבר.

ועל כך נדבר במאמר הבא "אבל פייסבוק חינמי, לא?".

הכותב הינו עידן בר, מומחה לשיווק דיגיטלי.