לקוחות רבים מחליטים לבנות אתר ומקווים שמיד עם סיום הבנייה והעלאת האתר לאוויר, כל הלקוחות הרלוונטיים יגיעו אליהם באמצעות חיפוש בגוגל והם יחזירו את ההשקעה במהרה ויתחילו להרוויח בגדול.

הבעיה שבזמן שהם חושבים כך, המתחרים שלהם חושבים את אותו דבר …

לדוגמא, חשמלאי מנתניה בנה אתר ומיד עם העלאת האתר חשב שכל הלקוחות שמקלידים "חשמלאי" ימצאו אותו.

אבל …

הוא לא לקח בחשבון שלפני שהוא בנה אתר, לכמה אלפי חשמלאים כבר היה אתר וגם הם רצו שימצאו אותם. ובזמן שאותו חשמלאי בנה את אתר, עוד כמה עשרות חשמלאים בנו אתר וגם הם חשבו שימצאו אותם מיד כשיקלידו "חשמלאי" בגוגל.

אז את מי ימצאו ואיך?

כחלק מתהליך בנייה נכונה של אתר, מבוצע תהליך של התאמת האתר למנועי חיפוש (המונח נקרא באנגלית SEO – Search Engine Optimization ובשוק הוא נקרא "קידום אורגני").

תהליך זה כולל ניתוח של השוק וביצוע של מחקר מילים. במסגרת זו, בונה האתר לומד את השוק של הלקוח, את המתחרים ומשתמש בכלים מקצועיים כדי להגדיר את מה שנדרש באתר (מה שנקרא בשפה המקצועית On Site Optimization),

לדוגמא: עבור המילה "חשמלאי" תהיה תחרות עצומה בגוגל. אולם עבור המילה "חשמלאי בנתניה" התחרות תהיה נמוכה יותר ואולי כדאי להתמקד במילה זו בשביל להגיע לתוצאות טובות יותר בגוגל ורלוונטיות יותר לחשמלאי שלא מחפש לקוחות בבאר שבע.

מיד עם עליית האתר, גוגל מתחיל לסרוק את האתר ולהבין במה הוא עוסק.

ותהליך ההתקדמות בגוגל מתחיל – התהליך הוא איטי ומתמשך ולא מסתיים במספר ימים. הוא לא מסתיים בשום שלב.

לאחר תקופה קצרה יחסית, ניתן לראות התקדמות בשם של בעל העסק ובמילות חיפוש פחות פופולאריות. ולגבי מילות החיפוש שיביאו לנו את "הכסף הגדול" דוגמת "חשמלאי בנתניה", אנחנו מתחילים תהליך התקדמות איטי שיכול לקחת מספר חודשים ואף יותר למילות חיפוש עם תחרותיות גבוהה במיוחד.

מה קורה בזמן שאנחנו מתקדמים? האם מחכים בשקט?

לא!

בונה האתר מבצע בדיקה מספר פעמים בשבוע של ההתקדמות במילות החיפוש, בדיקה של המתחרים, השינויים שבוצעו ע"י המתחרים והתאמה לצורך המשך ההתקדמות. בנוסף, הוא מבצע בדיקה של מחקר המילים ומעדכן אותו בהתאמה.

הגעתי לעמוד הראשון בגוגל! האם סיימנו את העבודה?

לא!

בזמן שאנחנו התקדמנו, מתחרים אחרים עושים את אותו המאמץ להתקדם על חשבוננו.

מתחרים שהדחנו וירדו מטה בתוצאות, משקיעים משאבים משלהם בשביל לכבוש מחדש את השוק.

לכן חשוב להיות ערניים, יצירתיים ומעודכנים לגבי השינויים שנעשים בגוגל והשינויים שנעשים ע"י המתחרים.

בונה האתר מבצע מחקר של ההתקדמות במילות החיפוש, בדיקה של המתחרים, השינויים שבוצעו ע"י המתחרים והתאמה לצורך המשך ההתקדמות.

אין לי סבלנות! אני רוצה להגיע לעמוד הראשון בגוגל היום. אפשר?

כן!

המודל העסקי של גוגל מבוסס על פרסומות (בשוק הוא נקרא "קידום ממומן").

ומערכת ה- Ad Words של גוגל, הפכה להיות פלטפורמת הפרסום הגדולה בעולם וניתן לבנות קמפיין פרסומי מהיום להיום ולהגיע ללקוחות המחפשים את המילה "חשמלאי בנתניה" מיד.

הבעיה – עבור כל הקלקה על הפרסומת נשלם כסף לגוגל (ואף אחד לא מבטיח לנו שהלקוח יצור קשר או יבחר בנו לבצע את העבודה).

לדוגמא, עבור כל הקלקה על פרסומת עם המילים "חשמלאי בנתניה" נשלם בממוצע:

18.43 ₪. על המלה "חשמלאי" נשלם בממוצע: 24.92 ₪.

במה לבחור? קידום אורגני או קידום ממומן?

תלוי בפעילות העסק ובתקציב שהלקוח מעוניין להשקיע.

קידום אורגני הוא תהליך ארוך טווח שמביא תוצאות טובות יותר מקידום ממומן אך הוא דורש סבלנות והשקעה.

קידום ממומן הוא מיידי ובהחלט יכול לייצר תוצאות טובות ומהירות אך ההשקעה והסיכון גדולים יותר ולכן נדרש למדוד בצורה ברורה את יחס ההמרה בין הקלקה על הפרסומת לסגירת עסקה.

מומלץ ללקוח ולבונה האתרים לשבת יחדיו, להגדיר את הצרכים, לנתח את הפעילות בשוק, את התקציב ולקבל החלטה האם נכון לעשות קידום ארוגני בלבד, קידום ממומן או את שניהם.